Jongerenwerk op Merletcollege

Interview met jongerenwerker Harm Verbiesen en Marjolijn Pelt

  • 9 juni 2021

Sinds najaar 2020 is het jongerenwerk van Sociom werkzaam op het Merletcollege in Cuijk om de verbinding met jongeren binnen en buiten de school te optimaliseren. In eerste instantie voor 6 uur per week, maar met ingang van dit jaar is dat uitgebreid naar 32 uur per week. Jongerenwerker Harm Verbiesen en Marjolijn Pelt, coördinator leerlingzaken vmbo van het Merletcollege, zijn erg te spreken over de samenwerking.

Marjolijn: “Voor jongeren is school zo’n andere wereld dan de omgeving daarbuiten. Door Harm weten we veel meer van wat er na school onder jongeren speelt en Harm leert nu wat er op school gebeurt. Die wisselwerking is heel waardevol, we kunnen elkaar daarin ondersteunen.” Harm vult aan: “Het is fijn om de jongeren iets te kunnen bieden op het gebied van talent, ontwikkeling en ontplooiing naast alleen het leren. Wij geven hen een extra beleving bij school, zodat ze later met een goed gevoel op die tijd kunnen terugkijken. Daarnaast kunnen ze op een laagdrempelige manier met hun vragen bij ons terecht.”

Dat dat niet vanzelf gaat hebben de jongerenwerkers inmiddels wel begrepen. Harm: “Het kost tijd en vraagt geduld om het vertrouwen van de jongeren te krijgen. Dat gaat in kleine stapjes. Ik ben begonnen met aanwezig zijn tijdens de pauzes om de sfeer op school te proeven, te kijken wat er speelt en daarna door middel van laagdrempelige activiteiten, zoals een tafeltennistoernooi tijdens de pauze, in contact met hen gekomen. Het is dan superbelangrijk om vanuit school één aanspreekpunt zoals Marjolijn te hebben, om de werksfeer en regelgeving mee af te kunnen stemmen.”

Inmiddels zijn er naast Harm nog twee andere jongerenwerkers van Sociom actief op het Merletcollege. De ene richt zich vooral op groepsactiviteiten, zoals voetbal na school, en de ander legt individuele contacten met de jongeren om problemen te signaleren en hen te activeren en motiveren, al dan niet op verzoek van school. “Onze aanpak is positief”, legt Harm uit. “We nodigen jongeren dan een keer uit om na school naar Jongerencentrum CYou te komen om huiswerk te maken en daar begeleiden we ze dan bij. Als ze dan vervolgens een voldoende halen of een compliment krijgen van de leraar, zie je hun vertrouwen groeien.” “Die positieve prikkel werkt motiverend”, beaamt ook Marjolijn, “het is mooi om die effecten te zien bij leerlingen die er slecht voor staan.”

Ze vervolgt: “Door corona zaten jongeren ook veel meer thuis en waren de sociale contacten tot een minimum beperkt. Door de activiteiten die Sociom organiseerde, ging dat weer wat gemakkelijker. De onderlinge verbinding tussen de jongeren werd versterkt door ook weer dingen samen te doen.” Harm: “Iedere donderdag gaan we na school mountainbiken met een gemêleerde groep, bestaande uit alle leeftijden, niveaus en culturen. Sommige leerlingen vinden dat best spannend, maar overwinnen zichzelf door deze nieuwe ervaringen op te doen.” 

De huidige opdracht van Sociom loopt tot november. Marjolijn: “Dan gaan we evalueren en bekijken of en hoe we de samenwerking kunnen voortzetten in 2022.” “Ik hoop dat dat gaat lukken, want we hebben ideeën genoeg”, sluit Harm lachend af.

Ander nieuws

  • Calendar21-NOVEMBER-2022

Themabijeenkomst ‘Levenseinde’

  • Calendar27-OKTOBER-2022

Verlenging zittingstermijn Raad van Toezicht

76 Gerelateerde