Meer dan een outfit: zelfvertrouwen en gezien worden
Mark (16) kwam al jaren bij het jongerencentrum en werd regelmatig gezien op het Merletcollege. Hij woonde in een gezinshuis en had een onzekere woonsituatie. Zijn kleding viel op: wijde, versleten trainingsbroeken, vaak met vlekken. Veel mensen dachten dat het hem niet kon schelen hoe hij eruitzag, maar tijdens een informeel gesprek biechtte hij op dat hij zich schaamde voor zijn kleding.
Zijn groei had ervoor gezorgd dat hij bijna niets meer had dat paste, maar geld voor nieuwe kleren was er niet. De jongerenwerker schakelde het netwerk in: docenten, collegaโs en zelfs het gezinshuis werden benaderd om kleedgeld en hippe kleding te regelen. Samen gingen ze naar Nijmegen om kleren te kopen. Via Vinted kochten ze nieuwe sneakers, met geld dat Mark zelf bij elkaar spaarde door statiegeldflessen in te leveren.
Het effect was direct zichtbaar. Mark straalde zelfvertrouwen uit en zijn houding veranderde. Hij ging rechter staan en had meer interactie met klasgenoten. โEindelijk hoef ik me niet meer te verstoppen,โ zei hij trots. Zijn moeder was dankbaar dat iemand dit oppakte. Door aandacht en praktische ondersteuning heeft de jongerenwerker bijgedragen aan zijn zelfbeeld en welzijn.
Ramadan Nachtvoetbal: Verbonden in Spel en Saamhorigheid
Tijdens de Ramadan was er onder jongeren in Cuijk behoefte aan een plek waar ze na zonsondergang konden samenkomen en hun energie kwijt konden. Buiten hangen leidde vaak tot overlast en klachten uit de buurt. De Jongerenwerker merkte op dat jongeren behoefte hadden aan beweging en verbinding, en zette daarom nachtvoetbal op in een lokale gymzaal.
Het initiatief bood jongeren zoals Yassin (17) en Karim (16) een veilige en positieve manier om de avonduren door te brengen. In plaats van doelloos rond te hangen, kwamen ze samen om te voetballen, sociale banden te versterken en onder begeleiding van jongerenwerkers te praten over onderwerpen die hen bezighielden. Ook buurtbewoners merkten de verandering op; de overlast nam af en de jongeren werden positief benaderd.
De samenwerking tussen jongerenwerkers, vrijwilligers, de gemeente en politie was essentieel voor het succes. Door de gymzaal beschikbaar te stellen en jongeren actief te betrekken, werd het een project van en voor de jongeren. โWe hebben eindelijk een plek waar we welkom zijn,โ zei Yassin enthousiast. Nachtvoetbal bracht niet alleen ontspanning, maar ook saamhorigheid en respect tussen jongeren en de buurt.
De huiskamer waar iedereen welkom is
Op het Merletcollege in Cuijk merkten jongerenwerkers dat veel jongeren behoefte hadden aan een eigen plek binnen de school. De kantine voelde voor sommige leerlingen onveilig door groepsvorming en onderlinge spanningen. Jongerenwerker Mariรซl speelde een cruciale rol in het realiseren van een lokaal dat als huiskamer kon dienen: een plek waar jongeren zich welkom en veilig voelen en waar ze zonder oordeel terechtkunnen.
Deze ruimte bracht een zichtbare verandering teweeg in de dynamiek op school. Verschillende groepen leerlingen, die normaal gesproken niets met elkaar te maken wilden hebben, kwamen nu samen in het lokaal. De โstoere jongensโ die voorheen de alternatieve leerlingen uitscholden, lieten hen met rust. Sterker nog, een van hen, Tim (16), loopt nu stage met iemand uit die groep.
“Eerst voelde ik me nergens echt op mijn plek, maar in dit lokaal weet ik dat ik gewoon kan zijn wie ik ben,” zegt Sophie (15), die zich eerder buitengesloten voelde. Door een veilige en inclusieve omgeving te creรซren, waarin jongerenwerkers actief aanwezig zijn en laagdrempelig contact leggen, heeft dit lokaal gezorgd voor meer wederzijds begrip, minder pestgedrag en een positiever klimaat op school.
Van school naar zelfvertrouwen: een nieuw begin
Kaylee (15) viel jongerenwerkers op omdat ze zich vaak afzonderde tijdens pauzes. Ze zat altijd op dezelfde trap, meestal alleen, terwijl ze stil voor zich uitstaarde. Na een paar weken legden jongerenwerkers voorzichtig contact met haar door haar mee te laten doen aan een spelletje. Langzaam begon ze te ontdooien en uiteindelijk werd ze uitgenodigd in het jongerencentrum voor een meidenmiddag.
Na verloop van tijd voelde Kaylee zich veilig genoeg om haar verhaal te delen. Ze worstelde met haar zelfbeeld, had weinig vrienden en voelde zich vaak verdrietig. Dit bleef lange tijd verborgen voor school en thuis. Dankzij de vertrouwensband die werd opgebouwd met de jongerenwerkers, durfde ze uiteindelijk een stap te zetten naar professionele hulp. In overleg met haar ouders, school en het CJG startte ze een traject met therapieรซn die haar hielpen om beter met haar emoties om te gaan.
Naast deze ondersteuning bleef ze de jongerenwerkers opzoeken voor een luisterend oor. “Bedankt dat jullie altijd proberen te helpen en er voor mij zijn,” schreef ze in een brief. Dit verhaal toont de kracht van jongerenwerk: door tijd, aandacht en vertrouwen kan onzichtbaar leed zichtbaar worden en kan een jongere de juiste ondersteuning krijgen.
โJaydenโs Restaurant: Hoe koken een deur opent naar vertrouwen en groei
Sinds zijn verhuizing naar Boxmeer is een 11-jarige jongen genaamd Jayden een vaste bezoeker van Jongerencentrum De Unit. Tijdens een van de inloopmomenten vertelt hij met glimmende ogen dat hij later kok wil worden. De jongerenwerker herkent zijn enthousiasme en bedenkt samen met hem een idee: wat als De Unit รฉรฉn keer per week verandert in een restaurant en hij de chef mag zijn?
Het idee wordt werkelijkheid. Samen ontwikkelen ze een menukaart, denken na over gerechten en starten de eerste kookactiviteit. Maar het gaat niet alleen om koken. Tijdens het snijden, bakken en opdienen ontstaan er diepgaande gesprekken. Iedere week deelt Jayden wat hem bezighoudt: zijn thuissituatie, gebeurtenissen op straat, uitdagingen en tegenslagen. De keuken wordt een veilige plek waar hij gehoord wordt.
Door het project ontstaat ook contact met Jaydens moeder, en inmiddels komt zijn broertje mee naar De Unit. Zelfs zijn neefjes willen deel uitmaken van het restaurantteam. Zo groeit het initiatief uit tot een krachtig netwerk van betrokkenheid en ondersteuning. Het restaurant is een succes, maar belangrijker nog: het is een middel geworden om talent te versterken, te signaleren en vertrouwen op te bouwen. Dรกรกr draait jongerenwerk om.
Groeien door Sport: Het Succes van N.E.C. United in Land van Cuijk
Via het project N.E.C. United krijgen jongeren zoals Noah (10) de kans om hun zelfvertrouwen en sociale vaardigheden te ontwikkelen door middel van sport. Voorheen was Noah teruggetrokken en onzeker, had weinig aansluiting op school en vond het lastig om met anderen samen te werken. Door middel van wekelijkse voetbaltrainingen en coaching kreeg hij niet alleen fysieke beweging, maar leerde hij ook omgaan met uitdagingen en tegenslagen.
Het succes van het traject bleek groot. Noah bloeide op, leerde samenwerken en kreeg meer vertrouwen in zichzelf. โEerst dacht ik dat ik niks kon, maar nu merk ik dat ik wรฉl iets bijdraag in een team,โ vertelde hij. Jongerenwerkers, sportcoaches en maatschappelijke partners werkten samen om een omgeving te creรซren waarin jongeren veilig konden groeien.
Door de impact van het programma is N.E.C. United inmiddels uitgebreid naar Boxmeer, zodat nog meer jongeren kunnen profiteren van deze combinatie van sport en coaching. Jongerenwerk is hier niet alleen een begeleidende factor, maar een essentiรซle schakel in het creรซren van kansen en toekomstperspectief.
Een veilige haven op school
Daan (14) werd door het zorgteam van school doorverwezen naar de jongerenwerkers. Hij had autisme en vond het moeilijk om zich sociaal staande te houden binnen de schoolomgeving. De drukte in de aula was overweldigend, en hij bracht zijn pauzes door bij het zorgteam om te ontprikkelen. Dit zorgde ervoor dat hij weinig contact had met leeftijdsgenoten en zich regelmatig alleen voelde.
Samen met het zorgteam en de jongerenwerker werd gekeken naar een passende oplossing. Daan kreeg de mogelijkheid om een paar keer per week in het jongerenlokaal pauze te houden. Hier kon hij in alle rust kletsen, gamen en ontspannen. Na verloop van tijd begon hij zelfs een vriend mee te nemen. Langzaam maar zeker maakte hij op eigen tempo contact met anderen.
“Mag ik een vriendje meenemen om samen te gamen?” vroeg Daan op een dag enthousiast. Dit was een grote stap voor hem. Dankzij de samenwerking tussen jongerenwerk en school kon hij zich sociaal ontwikkelen in een veilige omgeving. De positieve ervaringen in het jongerenlokaal hielpen hem om zich minder terug te trekken en meer vertrouwen te krijgen in sociale situaties.
Drie jaar geduld, รฉรฉn stap vooruit
Lina (17) had drie jaar lang geen hulpvraag, maar jongerenwerkers wisten dat het niet goed met haar ging. Elke keer als ze elkaar tegenkwamen, werd een kort praatje gemaakt. “Hoi, hoe is het?” of “Hoe was je weekend?” waren standaard vragen, maar het antwoord was altijd hetzelfde: “Niet zo goed.” Toch bleef de jongerenwerker contact houden, zonder druk te zetten.
Op een dag kwam Lina zelf naar de jongerenwerker toe. “Ik zit al een tijd niet lekker in mijn vel. Wil je me helpen?” Dit was het begin van een intensief traject. Lina worstelde met paniekaanvallen, overprikkeling en depressieve gevoelens. Door wekelijkse gesprekken, korte lijntjes met school en de inzet van cognitieve gedragstechnieken leerde ze beter omgaan met haar angsten.
Een jaar later was de verandering enorm. “Mariรซl, jij zegt altijd dat je โmaarโ een jongerenwerker bent en geen therapeut, maar jij hebt mij als beste geholpen van iedereen,” zei Lina dankbaar. Ze durfde nu keuzes te maken en voelde zich sterker in sociale situaties. Dit succesverhaal laat zien hoe geduldig jongerenwerkers moeten zijn en hoe belangrijk langdurig contact kan zijn voor een jongere.
De kracht van muziek en verbinding: jongerenwerk in De Stu
In 2024 zette het jongerenwerk in Boxmeer een belangrijke stap met de oprichting van muziekstudio De Stu. Een plek waar jongeren samenkomen, hun creativiteit kwijt kunnen en zich persoonlijk ontwikkelen. Niet alleen muziek staat centraal, maar vooral het bouwen aan zelfvertrouwen, het vinden van richting en het creรซren van een veilige basis. Het verhaal van een jongere zoals Jermain laat zien wat deze plek betekent.
Jermain kwam voor het eerst in contact met het jongerenwerk via een producerworkshop in Cuijk. Toen De Stu van start ging, werd hij uitgenodigd om langs te komen. Zijn enthousiasme was groot. Precies op het juiste moment in zijn leven: hij was gestart met een opleiding tot Sound Engineer, maar had nog geen plek om zijn praktijkopdrachten uit te voeren. De Stu bood hem die mogelijkheid.
Maar het bleef niet bij gebruik van de studio. Inmiddels is Jermain ook actief als vrijwilliger en begeleidt hij andere jongeren. Hij is onderdeel geworden van de community binnen jongerencentrum The Unit. De jongerenwerker speelde hierin een cruciale rol: door vertrouwen te geven, actief mee te denken en aan te sluiten bij Jermainโs passie, werd er ruimte gecreรซerd om te groeien โ zowel muzikaal als sociaal.
De studio werd een plek waar Jermain zijn verhaal kwijt kon, steun vond en op zijn beurt anderen kon inspireren. Dit laat zien hoe jongerenwerk verder gaat dan activiteiten: het biedt structuur, erkenning en een weg vooruit. Een plek als De Stu is geen doel op zich, maar een middel om jongeren te helpen bouwen aan hun toekomst. Dรกt is de kracht van jongerenwerk.
Jongerenwerk als sleutel tot herstel en perspectief
Soms is het jongerenwerk de verbindende schakel in een complex netwerk van instanties. Zo ook in het traject van een jongere waarbij gedrag, omgeving en omstandigheden tot meerdere meldingen bij organisaties als school, politie, reclassering en Halt hebben geleid. Vaak ligt bij dergelijke trajecten de nadruk op wat misgaat. Maar juist dan is het belangrijk om ook oog te hebben voor wat wรฉl goed gaat.
Vanuit het jongerenwerk was er al langere tijd contact met deze jongere. Er was sprake van wederzijds vertrouwen, opgebouwd door aanwezigheid op straat, gesprekken thuis en nauwe samenwerking met school. Daardoor werd ook een andere kant zichtbaar: iemand die openstaat voor verandering, initiatief toont en groeit in zijn gedrag. Dit werd bevestigd door het zorgteam op school en zijn directe omgeving.
Op verzoek van de jongere zelf, ouders en betrokken instanties is het jongerenwerk actief betrokken bij het Halt-traject. Door dit traject in te bedden binnen jongerenwerk, werd een setting gecreรซerd waarin ruimte was voor begeleiding met de blik op de toekomst. Er werd niet alleen gewerkt aan het erkennen van fouten, maar vooral aan het versterken van kansen, talenten en eigen regie. Een traject dat begon in zorgen, eindigt met perspectief.
Van gameverslaving naar sociale interactie
Kevin (15) viel op bij jongerenwerkers doordat hij altijd alleen zat in de aula, diep gefocust op zijn computer. Hij zag er vermoeid uit, had donkere kringen onder zijn ogen en leek nauwelijks contact te hebben met anderen. Op een dag begonnen jongerenwerkers een gesprek met hem over zijn favoriete spel. Dit was het begin van een langzaam opgebouwd vertrouwen.
Na meerdere gesprekken werd duidelijk dat Kevin een gameverslaving had. Hij speelde tot diep in de nacht en had moeite om zich overdag te concentreren. Samen met zijn mentor en het zorgteam werd gekeken naar een aanpak. De eerste stap was om hem uit te nodigen in het jongerenlokaal. Hier kon hij gamen, maar ook praten en geleidelijk contact maken met anderen.
Langzaam begon hij te veranderen. Hij kwam vaker zonder laptop en durfde mee te doen aan gesprekken. “Ik ga Loes en Farid eindelijk weer inmaken in Mario Kart!” grapte hij op een dag. Dit was een teken dat hij zich veiliger voelde in sociale situaties. Door vroeg te signaleren en op een laagdrempelige manier contact te maken, werd zijn isolement doorbroken.
Een Onvergetelijk Eindejaarsgala: Jongeren leren, organiseren en stralen
Het eindejaarsgala is elk jaar een bijzonder moment waarop jongeren samen met hun klasgenoten het schooljaar feestelijk afsluiten. Dit jaar kreeg het gala een extra dimensie. In samenwerking met jongerenwerkers werd een groep leerlingen actief betrokken bij de organisatie van het evenement โ met als resultaat een onvergetelijke avond vol trots, glamour en verbondenheid.
Het dorpshart kwam tot leven toen een stoet autoโs arriveerde bij De Wissel. In galakleding stapten de jongeren uit onder luid applaus van toeschouwers. De sfeer was feestelijk, maar de voorbereiding ernaartoe was minstens zo waardevol. Samen met de jongerenwerkers pakten de leerlingen allerlei taken op: van het maken van een draaiboek en het regelen van de locatie, tot het coรถrdineren van de muziek en catering. Daarbij leerden ze niet alleen praktische vaardigheden, maar ook samenwerken, initiatief nemen en omgaan met tijdsdruk.
De jongeren ontwikkelden meer zelfvertrouwen, ontdekten hun talenten en ervaarden wat het betekent om รฉcht samen iets neer te zetten. Ze zagen dat hun ideeรซn telden en hun inzet verschil maakte. Het gala werd daarmee niet alleen een feestelijke afsluiting, maar ook een leerzame en verbindende ervaring โ een tastbaar bewijs van wat jongeren kunnen wanneer ze verantwoordelijkheid krijgen en ondersteund worden.
Deze verhalen laten zien hoe jongerenwerk niet alleen praktische oplossingen biedt, maar ook levens verandert. Van het creรซren van veilige plekken en talentontwikkeling tot het signaleren van mentale problemen en het bieden van perspectief: jongerenwerkers maken echt het verschil.
Van confrontatie naar verbinding โ de kracht van inzicht in gedrag
Binnen het MDT-traject worden jongeren niet alleen praktisch begeleid, maar ook persoonlijk uitgedaagd. Een training over de Piramide van Maslow bracht een belangrijk inzicht: gedrag komt vaak voort uit iemands behoeften of worstelingen, en is zelden persoonlijk bedoeld.
Diezelfde week werd dit inzicht meteen toegepast. Een groep jongeren werd streng aangesproken door een conciรซrge. In plaats van terug te reageren, vroegen de jongeren zich af waar het gedrag vandaan kwam. Zij besloten het gesprek aan te gaan. Wat begon als een spanningsmoment, groeide uit tot een open gesprek waarin begrip centraal stond.
Deze ervaring laat zien hoe MDT bijdraagt aan sociale veiligheid en veerkracht. Jongeren leren niet alleen theorie, maar passen die toe in het dagelijks leven. Zo ontstaat er ruimte voor groei, reflectie en verbinding โ met zichzelf รฉn de wereld om hen heen.
Van zoeken naar richting tot het najagen van dromen
Een jongere startte bij MDT met veel onzekerheid over zijn toekomst. Hij wilde iets van zijn leven maken, maar wist nog niet hoe. In het traject werd ruimte geboden om te onderzoeken wat bij hem past โ met beweging als krachtig startpunt.
Door sport en fysieke training ontdekte hij hoe belangrijk het is om goed in je vel te zitten โ fysiek รฉn mentaal. De structuur hielp hem rust te vinden en gaf hem houvast. Gaandeweg kreeg hij steeds duidelijker wat hij wilde: een eigen kledinglijn beginnen.
MDT hielp hem om zijn ideeรซn concreet te maken en stappen te zetten richting zijn doel. Dit verhaal laat zien wat MDT kan betekenen: jongeren versterken op meerdere vlakken en hen helpen om dromen om te zetten in plannen. Met meer zelfvertrouwen, veerkracht en perspectief op een toekomst die echt bij hen past.